skip to Main Content

کاربرد زئولیت در غذای دام و طیور

5/5 - (1 امتیاز)

اولین مطالعات انجام شده در مورد کاربرد زئولیت در غذای دام و طیور در دهه هفتاد میلادی و در کشور ژاپن انجام شد.

نتایج این مطالعات نشان داد که استفاده از زئولیت می تواند تاثیر مثبتی بر رشد و پرورش دام های مختلفی چون ماکیان، نشخوارکنندگان و حتی ماهی ها داشته باشد.

با توجه به هشدارهای روز افزونی که کارشناسان در رابطه با کاهش استفاده از مکمل های شیمیایی در جیره های غذایی دام و طیور می دهند، بنظر می رسد که استفاده از زئولیت طبیعی در جیره غذایی و جایگزین کردن قسمتی از مکمل‌های شیمیایی با این ماده طبیعی می تواند بسیار سودمند باشد.

در ادامه مطلب با کاربرد زئولیت در غذای دام و طیور و تاثیرات مثبت آن آشنا خواهید شد.

بیشتر بدانید: آشنایی با زئولیت و کاربردهای آن

تاثیرات استفاده از زئولیت در غذای دام و طیور

تاثیرات استفاده از زئولیت در غذای دام و طیور

  1. افزایش میانگین وزن روزانه حیواناتی چون گاو، گوسفند، بز و طیور
  2. بهبود کیفیت و افزایش تولید شیر
  3. افزایش بهره‌وری از غذا یعنی نسبت افزایش وزن دام و طیور به جیره مصرف شده
  4. اثرات مثبت در کنترل اختلالات گوارشی
  5. بهبود قابلیت هضم
  6. بهبود کیفیت پوسته تخم مرغ در نژادهای تخمگذار
  7. کمک به سلامت استخوان ها در مرغ های نژاد گوشتی
  8. جلوگیری از تاثیرات منفی فلزات سنگین و سمی
  9. جذب کاتیون های یک ظرفیتی و دو ظرفیتی مفید نظیر آمونیوم برای پروتئین سازی
  10. به حداقل رساندن جذب مایکوتوکسین های موجود در جیره های غذایی
  11. به حداقل رساندن جذب مواد رادیواکتیو
  12. عملکرد بهینه دستگاه گوارش در تولید فضولات و کمک به خالص سازی گاز متان

دلایل تاثیرات مثبت زئولیت

دلایل تاثیرات مثبت زئولیت

زئولیت به دلیل خصوصیت تبادل یونی بالایی که دارد باعث می شود تا فرایند جذب مواد مغذی موجود در جیره های غذایی توسط دام به حداکثر برسد.

مواد مغذی بطور موقت جذب زئولیت شده و از آنجایی که روند گوارش غذا با زئولیت کند تر می شود، در نتیجه مواد مغذی مدت زمان بیشتری را در تماس با سیستم گوارشی دام قرار می گیرند.

این اتفاق به معنی فراهم آمدن زمان بیشتر برای جذب این ترکیبات است.

از دیگر تاثیرات مثبت زئولیت توانایی آن در تثبیت و جلوگیری از تحرک آنزیم های روده است که باعث می‌شود تا فعالیت و پایداری این آنزیم ها برای عملیات هضم و جذب مواد غذایی افزایش پیدا کند.

یکی دیگر از تاثیرات شگرف زئولیت که منجر به افزایش وزن و حتی بهبود وزن در دام می شود، نحوه عملکرد آن بر روی یونهای آمونیوم است که باعث می شود تا تولید پروتئین در بدن دام افزایش پیدا کند.

تاثیر زئولیت بر افزایش وزن مرغ های نژاد گوشتی

بدین صورت که دستگاه گوارش دام می تواند نیتروژن غیر پروتئینی را به صورت آمونیوم تولید نماید اما این نیتروژن جذب بدن نمی‌شود و نمی‌تواند در فرآیند پروتئین سازی مورد استفاده قرار بگیرد.

در صورتی که زئولیت به جیره غذایی دام اضافه شود به دلیل دارا بودن خصوصیت تبادل یونی می‌تواند، زئولیت موجود در دستگاه گوارش را به خود جذب کرده و در زمان فرایند هضم آن را در محیط رها سازد.

به این ترتیب یون های آمونیوم می توانند در اختیار میکروارگانیسم های دستگاه گوارش دام قرار گیرند و برای تولید پروتئین به کار گرفته شوند.

بیشتر بدانید: کاربرد زئولیت در کشاورزی

فروش زئولیت مخصوص جیره غذایی دام و طیور

فروش زئولیت مخصوص جیره غذایی دام و طیور

توجه داشته باشید که تاثیرات مثبت زئولیت در دام و طیور به عواملی چون نوع و کیفیت زئولیت مصرفی، خواص فیزیکی و شیمیایی، درجه خلوص و همچنین مقدار استفاده شده در جیره غذایی بستگی دارد.

چنانچه به دنبال تهیه زئولیت با کیفیت برای دامپروری خود هستید می توانید با اطمینان خاطر از خلوص و قیمت های ارائه شده خرید خود را از بازرگانی توسعه نوین کانیا انجام دهید.

این مجموعه آماده همکاری با تمامی واحدهای دامداری، مرغداری، کشاورزی و بطور کلی واحدهای کشت و صنعت جهت تامین زئولیت در تناژ بالا با کیفیت ممتاز را دارد.

جهت اطمینان شما از مرغوبیت زئولیت ارائه شده آنالیز آزمایشگاهی در اختیار شما قرار خواهد گرفت و شما می توانید برای استعلام روزانه قیمت با شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل فرمایید.

Back To Top