skip to Main Content

کاربرد زئولیت در صنعت آب و فاضلاب

5/5 - (1 امتیاز)

در این مطلب شما را با علل کاربرد زئولیت در صنعت آب و فاضلاب و همچنین تاثیرات مثبت آن برای تولید آب آشامیدنی بهداشتی و سالم آشنا خواهیم ساخت.

زئولیت یکی از بهترین فیلترهای طبیعی شناخته شده در جهان است که به دلیل خصوصیت تبادل یونی و قدرت جذب بالا امروزه به طور گسترده در حوزه تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد .

مهمترین دلیل کاربرد این ماده توانایی بالای آن در حذف آلاینده هایی چون فلزات سنگین و ترکیبات سمی و در نتیجه خالص سازی آب است.

از طرفی به دلیل داشتن ساختار متخلخل می تواند به عنوان جایگزین فیلترهای شیمیایی در دستگاه تصفیه آب مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بدانید: کاربرد زئولیت در کشاورزی

زئولیت چیست؟

زئولیت چیست؟

زئولیت نوعی کانی طبیعی از گروه مواد معدنی آلومینوسیلیکات هیدراته است. این ماده دارای ساختاری چهارضلعی با سطحی سرشار از بار الکتریکی منفی است.

بارهای موجود روی سطح زئولیت در نتیجه جایگزینی ایزومورفیک سیلیکون با آلومینیوم در ساختار این ماده به دست آمده است.

زئولیت دارای قدرت جذب بالا و همچنین عملکرد تبادل یونی است که می‌توان از آن به عنوان ماده جاذب در صنایع تصفیه سازی و همچنین به عنوان کاتالیزور در واکنش های شیمیایی استفاده کرد.

قدرت جذب بالا و تبادل یونی باعث می‌شود تا بتواند فلزات سنگین، ترکیبات آلی و آلاینده های موجود در فاضلاب را حذف کند.

زئولیت  می تواند فلزات تک ظرفیتی و دو ظرفیتی با بار مثبت را به خود جذب نماید و با خارج سازی آنها از آب به کاهش درجه سختی و متعادل سازی طعم و شفاف سازی آب کمک کند.

کاربرد زئولیت در صنعت آب و فاضلاب

1. تصفیه آب

کاربرد زئولیت در صنعت تصفیه آب

یکی از چالش ها در عملیات تصفیه آب خارج سازی یون های منیزیم، کلسیم، آلومینیوم و روی است. به این ترکیبات اصطلاحا فلزات سنگین گفته می شود که باعث افزایش درجه سختی آب می شود.

هر چقدر آب سخت تر باشد نه تنها بر روی طعم آن تاثیر گذار خواهد بود بلکه باعث مستعد سازی بدن برای بروز بیماری هایی چون سنگ کلیه و مثانه می شود. لذا خارج سازی این ترکیبات از آب تاثیر حیاتی در سلامت انسان دارد.

از آنجایی که زئولیت روی سطح خود دارای بار الکتریکی منفی است می تواند فلزات تک ظرفیتی و دو ظرفیتی با بار مثبت را به خود جذب نماید و با خارج سازی آنها از آب به کاهش درجه سختی و متعادل سازی طعم و شفاف سازی آب کمک کند.

2. در تصفیه فاضلاب

کاربرد زئولیت در صنعت تصفیه فاضلاب

یکی از مشکلات صنایع بهداشتی، شیمیایی و صنعتی وجود ترکیبات سمی و مضر در فاضلاب های آنها است که باعث آلوده سازی محیط زیست می‌شود. از جمله این ترکیبات می‌توان به مواد رادیو اکتیو، فلزات سنگین و سمی اشاره کرد.

همچنین فاضلاب‌های انسانی نیز دارای ترکیبات نیتروژن دار و فسفر داری هستند که قبل از رهاسازی در محیط زیست بایستی حذف شوند.

از آنجایی که زئولیت دارای قدرت جذب بالا است می‌تواند با به دام انداختن این ترکیبات در ساختار خود منجر به سالم‌سازی فاضلاب شود.

برای تقویت زئولیت از فرآیندی چون اسید شویی و همچنین سورفکتانت ها استفاده می شود.

زئولیت تقویت شده با چنین روش هایی حتی می‌تواند آرسنیک و ذرات رادیواکتیو، گازهای فرمالدئید، مونوکسید کربن، کلینوپتیلولیت و شابازیت ها را از فاضلاب های صنعتی حذف نماید.

مزایای کاربرد زئولیت در صنعت آب و فاضلاب

مزایای کاربرد زئولیت در صنعت آب و فاضلاب

  1. قیمت ارزان تر نسبت به رزین ها
  2. قدرت بالای آبگیری
  3. حذف آمونیاک موجود در آب و لجن های استخر های پرورش ماهی که برای رشد آبزیان مضر است افزایش شفافیت و بهبود رنگ و بوی آب
  4. کاهش درجه سختی آب به دلیل حذف فلزات سنگین چون آهن، منیزیم، روی، مس
  5. قدرت جذب بالا برای حذف ترکیبات و گازهای سمی در فاضلاب های صنعتی

بیشتر بدانید: آشنایی با زئولیت و کاربردهای آن

کاربرد زئولیت در صنعت آب و فاضلاب

بازرگانی توسعه نوین کانیا آماده همکاری با کلیه واحدهای تصفیه سازی آب و فاضلاب برای تامین زئولیت در تناژ بالا است.

چنانچه نیازمند زئولیت با کیفیت دانه بندی و درجه خلوص خاص هستید این مجموعه با محصولات مطابق با نیاز شما را همراه با برگه آنالیز آزمایشگاهی در سریع ترین زمان ممکن در اختیار شما قرار خواهد داد.

این گروه تولیدی به دلیل سابقه فعالیت بالا در حوزه تامین انواع کانی های مورد نیاز برای صنایع مصرفی مختلف با معادن و واحدهای تولیدی بسیاری در ارتباط است. به همین دلیل قیمتهای کف بازار یکی از مزایای این مجموعه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل فرمایید.

Back To Top